"Han är så bråkig..""Hon sitter ju aldrig stilla""Det händer ju saker HELA TIDEN!"Ja, det finns saker som kan vara utmanande för oss i vår relation till barn. Men vad kan finnas bakom beteendet vi ser? Och hur blir det om vi flyttar fokus från det negativa till det positiva? Från ”brister” och utmaningar till styrkor och resurser? Med vilken blick ser vi på barnet?Bråkiga barnVi tar "bråkiga barn" som exempel. Det bråkiga beteendet kan beror på (det kan finnas flera möjliga orsaker) att barnet är noga med att det ska bli rättvist, att det skapas frustration inombords när det inte känns rättvist och kanske att barnet är tydlig med vad hen tycker om det? Det bråkiga kan handla om att barnet behöver öva på turtagning, på att ta andras perspektiv eller på att uttrycka sin frustration över orättvisa på konstruktiva sätt? Bakom det bråkiga kan det finnas en upplevelse av att inte bli förstådd. Vi kan flytta fokus från att förklara ett barns beteende som bara ”bråkigt och jobbigt” till att se alternativa orsaker bakom beteenden och möjliga förklaringar där barnet kan behöva stöd i sin utveckling just nu. Det vi upptäcker kan finnas bakom beteendet kan bli våra ledtrådar till vad vi kan behöva stötta barnen i. Men vi kan också upptäcka styrkor. Exempelvis att ett barn är noga med rättvisa.Och: Det är inte barnet som är bråkigt, eftersom det inte är något man är.Klängiga och blyga barnSamma sak gäller andra beteenden. Vi tar några exempel: Ett barn som ses som klängigt och blygt kanske egentligen söker närhet och trygghet och kanske behöver stöd i att våga ge sig ut för att utforska världen, andra människor och att testa nya saker? --> Tips för vidare läsning om det: Så kan barn utveckla tillit till sin egen förmåga - lägg till "inte än"Det ”blyga” är sällan något som premieras hos varken barn eller vuxna. Men bakom det vi kallar ”blygt” kan ett avvaktande och iakttagande finnas. En person som vill läsa av sin omgivning och tänka ordentligt innan hen gör något. Att vara iakttagande och avvaktande innan man ger sig in i något kan ses som en styrka, snarare än en brist, så länge barnet känner sig trygg med att göra saker som barnet vill och inte behöver bli begränsad i sitt sätt att leva. Är ni med på hur jag tänker? Om inte får du gärna skriva en kommentar så ska jag förtydliga. Barn med mycket energi och kreativitetEtt barn som hittar på grejer ”hela tiden”, där det hamnar färg på alla möjliga ställen, det experimenteras och hittas på och aldrig sitts stilla kan vara ett barn som har styrkor som kreativitet, att tänka utanför boxen och att komma på nya idéer. Tänk vilken rikedom för ett samhälle med sånna personer som kommer på nya lösningar på problem och uppfinner en massa smarta saker och (!) har drivet att genomföra det. Med vilken blick ser vi på barnet? Vad till skriver vi det aktiva barnet med många ideér? Styrkor eller brister?Målet är inte att alla barn ska bli likadanaMålet är inte att alla barn ska bli likadana och vara på samma sätt, som för att passa in i ett system. De ska stödjas utifrån vilka de är, sina styrkor, sina resurser och sin vilja att vara. Och framförallt: Bli sedda som fantastiska personer, där vi flyttar fokus från negativt till positivt. Från brister till resurser.Kan du komma på fler tankar eller uttryck som kan komma som ett resultat av att vi blir trötta eller har svårt att se hur vi kan stödja och hjälpa barnet - och där det egentligen finns styrkor och resurser bakom?Läsa mer? 3 inlägg om tålamod:Dåligt tålamod - därför blir vi arga på våra barnDåligt tålamod? 5 sårbarhetsfaktorer som är bra att känna tillBättre tålamod med barnen - var som en ankaMycket tjat och tillrättavisningar? Testa ABC-metoden